Hoger in Google? Linkbuilding is (nog steeds) de manier.

Linkbuilding is moeilijk, het is veel werk en ook nog eens traag. Vreselijk! Maar het is dé manier om je website hoger in Google te krijgen. Nog steeds.

Heb je een website en wil je hoger in Google? (Het antwoord is: “Ja!”) Dan zul je zoekmachines moeten overtuigen van het belang van jouw website. En ondanks alle geavanceerde tools die daarvoor worden aangeboden, is er feitelijk maar één manier om Google duidelijk te maken dat je website een hoge notering waard is. En dat is de populariteit van je website op andere sites. Links dus.

Lees verder

Verkooptruc met .com domeinen. Doe het niet!

De laatste weken krijgen we nogal wat vragen van onze gebruikers die zijn benaderd door clubs als “Domeinnaam Register” of “European Domains & Trademarks”. Het verhaal is eigenlijk steeds (vaak letterlijk) hetzelfde: iemand wil de .com-versie van jouw domein registeren en je kan dat nog nét voor zijn. Het is een klassieke verkooptruc. En het is niet waar.

Ons advies? Doe het niet. Niemand heeft zich namelijk gemeld om je .com domein te registreren. Als dat werkelijk zo was, zou diegene die domeinnaam gewoon hebben geregistreerd. Bovendien, áls je het .com-domein al wil registeren, doe dat dan gewoon bij je eigen leverancier.

Lees verder

Is het gratis SSL certificaat van Let’s Encrypt een goed idee?

Ja, het gratis SSL certificaat van Let’s Encrypt is een goed idee.

Maar dat is een erg kort antwoord. En het leidt direct tot de vraag: “als gratis goed is, waarom zou je dan nog betalen voor een SSL certificaat?” Over die vraag gaat dit weblogartikel ook.

De conclusie (dan weet je dat alvast) is dat Let’s Encrypt beter is dan geen SSL certificaat. Dus heb je geen certificaat en wil je daar ook geen geld aan uitgeven, installeer dan Let’s Encrypt.

Maar… het is zeker de moeite om er een beetje geld aan uit te geven. Want een premium certificaat biedt extra voordelen. En het is laaghangend fruit: je onderscheidt je direct van andere sites en het kost bijna niets.

En dan nu: het lange verhaal!

Lees verder

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Ingewikkeld en belangrijk.

Op 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking in de hele Europese Unie. Die wet heeft vergaande gevolgen voor iedereen die met persoonsgegevens werkt. Als ondernemer geldt dat voor je hele organisatie, dus ook voor de gegevens die je met je website verzamelt.

Heel eenvoudig gesteld gaat de AVG over hoe je als organisatie om dient te gaan met persoonsgegevens. Die regels worden flink strenger. Zo mag je na 25 mei 2018 op geen enkele manier persoonsgegevens bewaren als je niet aannemelijk kunt maken dat dat persé nodig is. Wat zijn de gevolgen voor jou?

Lees verder

Cookies en de nieuwe ePrivacy Verordening

Over Cookies zijn veel misverstanden. Zoals: wat is een cookie eigenlijk? En: zijn cookies gevaarlijk? En op dit moment vooral: wat gaat er veranderen nu er allemaal nieuwe privacyregels zijn? Het ziet ernaar uit dat voor bijna alle webmasters allemaal wat overzichtelijker wordt.

Lees verder

Je website is “onveilig”? Met een SSL certificaat los je dat op.

Misschien heb je het de laatste tijd ergens gezien: in de adresbalk van je browser (Edge, Safari, Chrome, Firefox) staat een slotje met een streep erdoor. Of je ziet een melding dat het verkeer met een bepaalde site niet is beveiligd en mogelijk kan worden gelezen door derden. Je wordt kortom gewezen op een mogelijk […]

Lees verder

Vind gratis afbeeldingen voor je website

Met een paar goed gekozen afbeeldingen maak je je website heel eenvoudig veel mooier. Maar hoe kom je aan geschikte afbeeldingen voor je site, zonder direct veel geld kwijt te zijn? Nou, er zijn best wel wat websites waar je gratis goede afbeeldingen kunt downloaden. In dit blogartikel hebben we er 9 voor je op een rij gezet.

En, heel belangrijk, we leggen je uit waar je op moet letten als het gaat over de rechten op afbeeldingen.

Lees verder

Snelle SEO tips? Hier zijn ze!

We hebben in 5 SEO tips de basis van zoekmachine optimalisatie voor je op een rij gezet. Heb je niet veel tijd, maar wil je je website toch optimaliseren voor zoekmachines? Begin dan met belangrijkste pagina’s en doe gewoon later de rest.

  1. Verwerk je zoekwoorden in je teksten
  2. Vat je pagina samen
  3. Omschrijf je afbeeldingen
  4. Knoop je site aan elkaar met links in de tekst
  5. Breng hiërarchie aan in je titels

En dan nu: aan de slag!

Lees verder

Is jouw website klaar voor de volgende Google update?

Op 21 april 2015 voert Google een belangrijke wijziging door in de volgorde van zoekresultaten op mobiele telefoons en tablets. De wijziging houdt in dat Google vanaf die datum mobielvriendelijke websites hóger in de zoekresultaten zet dan niet-mobielvriendelijke websites. Google geeft zelf aan dat deze wijziging in de waardering van websites gevolgen kan hebben voor de vindbaarheid van websites

Lees verder

Check je website zelf op zoekmachine optimalisatie kansen

Het is dé vraag voor iedere webmaster: hoe zorg ik voor een optimale vindbaarheid van mijn website in de zoekresultaten van Google? (Dat heet in jargon “SEO”, search engine optimization.) Waar moet je op letten als je daarmee zelf aan de slag wil? Daarover gaat dit blogartikel.

Met deze handige checklist heb je de 18 belangrijkste punten voor zoekmachine optimalisatie in één keer in beeld, opgedeeld in 3 onderdelen:

  1. De content van je website (on site)
  2. De techniek van je website (on site)
  3. De autoriteit van je website (off site)

De eerste 2 punten zijn “on site”, ze gaan over je eigen website. Het laatste punt, de autoriteit van je website, heeft betrekking op de aanwezigheid van je website op andere plaatsen op internet (dus “off site”).

Volg de checklist en ga direct zelf aan de slag met de analyse en optimalisatie van je website.

Lees verder

Wat maakt een goede website goed?

In één woord? Eenvoud. Hoe eenvoudiger je website, hoe beter. Dat valt niet altijd mee, als je veel te vertellen hebt, maar toch zou je primaire aandachtspunt voor je website moet zijn: “focus op eenvoud”. Dat geldt voor je website als geheel, maar ook voor iedere individuele pagina van die website.

Maar hoe doe je dat? Hoe maak je goede keuzes als het gaat om wat je wél en wat je níet “belangrijk” is op je website. Hoe maak je je website goed. Daarover gaat dit blogartikel.

Lees verder

Je website in Google krijgen, de start

Hoera! Je nieuwe website is af en staat online. Laat die bezoekers maar komen… Natuurlijk heb je op Facebook en Twitter een mooi bericht geplaatst over je prachtig mooie site. Al je vrienden weten ervan, het gastenboek stroomt vol, maar Google laat het volledig afweten. Wat nu?!

Er valt enórm veel te vertellen over de werking van Google en zoekmachine optimalisatie. Maar dit blogartikel gaat over de start, als je website net online staat, waar begin je dan? Een mini cursus voor beginners dus.

Lees verder

Websiteteksten: vraag of aanbod?

Potentiële klanten die via een zoekmachines jouw dienst of product zoeken, doen dat vaak met zoektermen die te maken hebben met het probleem dat jij graag voor ze op zou lossen of de vraag waarop jij het antwoord hebt.

Als schrijver van webteksten is het erg belangrijk om hier rekening mee te houden, door je teksten niet alleen uit te laten gaan van de oplossing (jouw aanbod), maar ook het probleem (de vraag) de nodige aandacht te geven.

Lees verder

Meta tags, wat zijn het en wat moet je ermee?

Je website wordt opgebouwd in code, die door je browser (bijvoorbeeld Google Chrome of Internet Explorer) wordt gelezen en omgezet in een website op je scherm. Niet alles wat in de code zit, wordt ook echt getoond aan de bezoeker. In de code zitten bijvoorbeeld ook aanwijzingen voor de opmaak van je website of scripts die een formulier mogelijk maken.

En meta tags: stukjes code die informatie geven over de inhoud van je website, voor bijvoorbeeld zoekmachines.

Lees verder

Checklist vindbaarheid in Google

Als webmaster zul je zelf actief aan de slag moeten om je website onder de aandacht te brengen. Welke punten mag je daarbij zeker niet vergeten?

In dit artikel gaan we in op 6 basisvoorwaarden voor een goed vindbare website.

  1. Links naar je website
  2. Informatie over je bezoekers
  3. Weten hoe Google je site ziet
  4. Invullen metatags
  5. Een goede domeinnaam
  6. Social Media inzetten

Lees verder

7 tips voor een goed ingerichte website

Het maken van een website wordt technisch gezien steeds eenvoudiger. Maar het inrichten van een goed leesbare, goed vindbare, professionele website vergt nog steeds wat inspanning. Gelukkig hebben we op dit weblog een flinke verzameling tips voor je. En gelukkig zijn veel van die tips eenvoudig te begrijpen en te gebruiken.

In dit artikel vind je een flinke verzameling zinvolle adviezen waar je direct iets mee kunt. Een groot aantal van die adviezen zijn standaard geregeld als je je website met Mooiesite.nl maakt (deze tips zijn gemarkeerd met een *), met anderen kun je zelf aan de slag.

Lees verder

Wordt je website gevonden door de juiste bezoekers?

Als bezoekers op je website terecht komen, is het fijn als dat is omdat ze de dienst en/of informatie die jij te bieden hebt ook zochten. Het heeft immers niet zoveel zin om bezoekers aan te trekken die je niet van dienst kunt zijn. Het is juist andersom: je doet vooral je best voor bezoekers die je wél van dienst kunt zijn.

Maar hoe kom je erachter of de bezoekers van je website vinden wat ze zoeken? Daarvoor gebruik je het bouncepercentage (voorheen “weigeringspercentage”) in Google Analytics.

Lees verder

9 tips voor het schrijven van goede (web)teksten

  1. Kies één boodschap
    Een goede tekst heeft maar één boodschap. Schrijf die eerst eens op, in één zin.
  2. Schrijf voor één persoon
    Schrijven voor een club mensen is moeilijk. Visualiseer één persoon (bijvoorbeeld je tante) uit de doelgroep en schrijf voor hem/haar.
  3. Wees duidelijk over de bedoeling
    Wat wil je dat de lezer doet? Bestellen? Contact opnemen? Verder lezen? Zeg dat dan ook. Alleen een echt duidelijke “call to action” zet aan tot actie.

Lees verder

Hoe kies ik een goede domeinnaam?

Een goede domeinnaam kiezen is knap lastig. De domeinnaam moet immers niet alleen “goed” zijn, maar ook nog beschikbaar.

De ideale domeinnaam voldoet aan de volgende eisen:

Relevant De ideale domeinnaam moet iets zeggen over de inhoud van de website. Leg bovendien altijd je bedrijfsnaam vast als domeinnaam.
Makkelijk leesbaar Vermijd rare spelling of een combinatie van woorden die ook anders gelezen kan worden. Leg je domeinnaam eens voor aan anderen en vraag ze om die direct hardop te lezen.

Lees verder

5 tips voor de optimale website

Iedere websitebouwer vraagt zich hetzelfde af: hoe richt ik mijn website zo optimaal mogelijk in? In dit blogartikel leggen we je daarom 5 belangrijke basispunten uit. Die gaan zowel over de inhoud als over de algemene inrichting van je website.

  1. Geen introductiepagina of welkom
  2. Waar is de banaan?
  3. Zorg voor rust en regelmaat
  4. Gebruik functionele afbeeldingen
  5. Praat normaal

En stiekem nog een 6e: gebruik lijstjes.

Lees verder

Zoekmachines verpesten je homepage (maar ja, wat doe je eraan)

Vroeger was de homepage van iedere website zonder twijfel de belangrijkste pagina van de site. Iedere bezoeker kwam keurig binnen via de voordeur, bekeek daar de introductie en ging van daaruit verder op pad.

Maar die tijden zijn geweest.

Met de opkomst van de moderne zoekmachines worden alle pagina’s van je website in principe op gelijke waarde geschat. Je homepage vertrekt weliswaar met een aardige voorsprong, maar die positie is niet langer garantie voor het eindresultaat. Iedere pagina dingt mee naar de nummer 1 positie in de zoekresultaten.

Lees verder

Iedereen kan op 1 staan in Google

Eigenlijk krijgt zo’n beetje iedere website eenvoudig een vermelding op de eerste pagina van Google. Zoek maar eens op je bedrijfsnaam en de kans is groot dat je je eigen website bovenaan ziet staan.

Maar ja: de mensen die je al kennen, die vinden je toch wel. Het gaat natuurlijk om die mensen die je (nog) níet kennen. En dan wordt het ineens een stuk lastiger.

Lees verder

Zinvolle links naar je website, hoe werkt dat?

De populariteit van je website in Google wordt voor een groot deel bepaald door de links die de zoekmachine op internet vindt die verwijzen naar je website. Het gaat echter niet alleen over de kwantiteit (het aantal links), vooral de kwaliteit van de links kan een flink verschil maken.

Maar wat is dat, “de kwaliteit van links”? Daarover gaat dit weblogartikel.

Lees verder

Houd internet in de gaten, met Google Alerts

Als je actief met internet bezig bent, is het fijn om te weten waar je (potentiële) klanten zitten en waar ze over praten. Daarvoor is een handige tool beschikbaar: Google Alerts

Met Google Alerts geef je Google opdracht je op de hoogte te brengen zodra de Googlebot een woord of woordencombinatie tegenkomt. Bijvoorbeeld je bedrijfs- of productnaam.

Lees verder

Google Webmaster hulpprogramma’s

Over de manier waarop de Google zoekmachine werkt mogen ze dan tamelijk geheimzinnig zijn, Google biedt in ieder geval wel zeer uitgebreide hulp. Dat doen ze door middel van een forum voor webmasters, maar ook met concrete informatie over hoe ze je website zien.

Op http://www.google.nl/webmasters/ kun je je aanmelden voor de gratis Webmasterhulpprogramma’s. Dat programma is zeer geavanceerd en vereist dus wat studie, maar je kunt er handige informatie vinden om je website verder te optimaliseren.

Lees verder

Op internet heeft iedereen haast

Bezoekers van websites houden zich niet aan etiquette. Een website bezoek je in je eentje, dus waarom zou je je aan de sociale regels houden die in het werkelijke leven gelden? Een surfer komt binnen, kijkt een seconde rond en is hard en snel in zijn/haar oordeel.

Dat heeft tot gevolg dat je op je website erg weinig ruimte krijgt om je voor te stellen en rustig je verhaal te vertellen. Bezoekers hebben haast. Voor jou 10 anderen…

Lees verder

Met een website bereik je miljoenen (maar is dat zinvol?)

Internet biedt de mogelijkheid een miljoenenpubliek te bereiken. Dat zou je bijna verleiden tot het maken van een website waarmee je de hele wereld kan bedienen. De sky is the limit nietwaar?

Maar als je als rijinstructeur in Groningen werkt, zijn bezoekers die op zoek zijn naar rijles in Limburg dan zinvolle bezoekers? En als jobcoach hoef je in de zoekresultaten van Google toch niet te concurreren met voetbalcoach Louis van Gaal?

Lees verder

Social Media en de nieuwe zoekmachine

Zoekmachines willen er voor zorgen dat je vindt wat je zoekt. Door de opkomst van zogenaamde Social Media hebben zoekmachines daarvoor een ijzersterke nieuwe kaart in handen gekregen, namelijk:

Waar wordt over gepraat op Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.?

Ga eens bij jezelf na hoe je internet gebruikt. Vind je het storend als je op een website terecht komt die totaal niet biedt waar je naar zoekt? Ja toch?

Lees verder

Statistieken via Google Analytics

Internet is bij uitstek geschikt om een goed beeld te krijgen van het gedrag van de gebruikers. Met een goed statistieken programma kun je precies zien:

  • Waar je bezoekers vandaan komen
  • Hoe lang ze op iedere pagina van je website blijven
  • Welke pagina’s het meest bezocht worden
  • Via welke pagina je bezoekers je website weer verlaten
  • Welke zoektermen de meeste bezoekers opleveren

Met deze gegevens kun je je website zo aanpassen dat je er het maximale uithaalt.

Lees verder

De zin en onzin van mobiele websites

De mobiele website lijkt een flinke opmars te maken. Door het nog steeds groeiende aantal smartphones wordt het gebruik van internet op mobiele apparaten net zo gewoon als het gebruik van het “gewone” internet. En daar spelen veel partijen handig op in, door te verkondigen dat een mobiele website een absolute must is. Maar is dat ook zo?

Lees verder

Nog een keer PageRank

We ontvangen regelmatig vragen over Google’s PageRank (PR), waarop is het gebaseerd en wat doet het precies?

In het kort, PageRank is één van de vele factoren die de waarde van je website in Google bepalen. PR is een getal tussen de 0 en de 10 gebaseerd op inkomende- en uitgaande links van een website. Hoe hoger je PR, hoe relevanter Google je website lijkt te vinden. PageRank heeft niets te maken met gevonden worden op bepaalde zoektermen, de inhoud of technische opbouw van je website.

Lees verder

Vindbaarheid volgens Google

Google zegt: “schrijf je website voor je bezoekers, dan snappen zoekmachines hem ook”. Maak je website dus in eerste instantie voor de lezer, met goede tekstuele content.

Dat gezegd hebbende, is het belangrijk je te realiseren dat Google (en andere zoekmachines) tekst en codegericht zijn. Zoekmachines lezen bijvoorbeeld geen plaatjes en zijn extra gevoelig voor titels en links in je tekst en op knoppen. Zorg dus dat je je belangrijke informatie aanbiedt in tekstvorm.

Lees verder

Teksten schrijven voor een website

Kom in webteksten direct ter zake, dat is de essentie van het schrijven van een goede tekst voor een website. Websites worden anders gelezen dan traditioneel drukwerk, dus het is van belang daar rekening mee te houden.

Hoewel websitebezoekers razendsnel beoordelen of een pagina het lezen waard is, leest een bezoeker zo’n 20-25% langzamer dan van papier en zelden meer dan 70% van een pagina.

Lees verder

Je website als middel

Misschien een open deur, maar: een website is een middel, geen doel. Hoewel je op internet nog weleens succesverhalen hoort over briljant verzonnen internetconcepten, is het interessant om eens te kijken naar wát nu precies het succes heeft veroorzaakt.

Denk hier eens over na: is Bol.com een “succesvolle website” of is het een logistieke organisatie die de website inzet voor de verkoop van tal van producten. En hoe zit dat bij Wehkamp.nl?

Lees verder

Hoe kom ik aan links?

Hoe meer links er naar je website te vinden zijn, hoe beter je website wordt gewaardeerd door zoekmachines. En een hoge waardering levert weer meer bezoekers op. Maar hoe kom je aan links naar je website?

De beste links verzamel je zelf, gewoon door het te vragen aan branchegenoten en brancheorganisatie.

Lees verder

De basis van zoekmachines

Als je weet hoe zoekmachines werken, kun je daar als eigenaar van een website flink voordeel mee halen. In dit artikel gaan we in op de basis van de werking van zoekmachines.

Eerst maar eens een open deur: populaire zoekmachines zijn populair omdat de gebruikers vinden wat ze zoeken.

Lees verder

PageRank, de score van je website

De PageRank van websites kun je inzetten om je eigen score in zoekmachines te verbeteren. Links van websites met een hoge PageRank naar jouw website verhogen namelijk je eigen PageRank.

De PageRank van een website is een cijfer dat het “belang” van een website aangeeft. Hoe belangrijker een website, hoe hoger de PageRank. Het PageRank systeem is een uitvinding van de oprichters van Google.

Lees verder