De zin en onzin van mobiele websites

De mobiele website lijkt een flinke opmars te maken. Door het nog steeds groeiende aantal smartphones wordt het gebruik van internet op mobiele apparaten net zo gewoon als het gebruik van het “gewone” internet. En daar spelen veel partijen handig op in, door te verkondigen dat een mobiele website een absolute must is. Maar is dat ook zo?

Wat is een mobiele website?

Kort gezegd is een mobiele website een versie van een website die is geoptimaliseerd voor gebruik op mobiele devices, zoals een iPhone, Samsung Galaxy of Windows Phone. Mobiele sites hebben een andere opmaak, met minder poespas. Ze gebruiken minder data en dat maakt een mobiele website geschikter voor mobiel internet, dat doorgaans langzamer is dan internet thuis.

Maar er is een ander, net zo belangrijk verschil. Het dóel van een mobiele website wijkt namelijk af van websites voor pc en laptop.

Het doel van een mobiele site

Iemand die met een smartphone een website bezoekt, doet dat vaak onderweg. Mobiele bezoekers zijn dus doorgaans op zoek naar snelle, praktische informatie en een goede mobiele website houdt daar rekening mee. Bijvoorbeeld door een “Direct bellen” link (een smartphone is immers – je zou het bijna vergeten – ook nog gewoon een telefoon). Of met de mogelijkheid snel een routebeschrijving te maken naar je bedrijf, vanaf de locatie waar de bezoeker zich op dat moment bevindt.

Voorbeeld: NS

NS website

Vergelijk de bovenstaande website van de NS eens met de mobiele site ernaast, dan zie je direct waar het verschil in zit: de gewone site geeft veel informatie over allerlei onderwerpen, zoals abonnementen, acties en veelgestelde vragen. De mobiele site focust heel duidelijk op één primair doel: het plannen van je reis. Dat is immers waar mobiele bezoekers naar op zoek zijn.

Heb ik een mobiele site nodig?

Of een mobiele website extra waarde voor je heeft, hangt af van de aard van je bedrijf en het doel van je site.

Zit je niet te wachten op telefoontjes en heb je geen bezoeklocatie? Dan is een mobiele site waarschijnlijk niks voor jou.

Maar heb je informatie die voor mobiele bezoekers interessant is, dan kan een mobiele site zeker een goede uitbreiding zijn. Zo kun je als eetcafé op de mobiele versie van je website prominent je daghap vermelden of als trainer de aankomende cursusdata. Je mobiele site heeft in deze gevallen een duidelijke meerwaarde: je biedt precies díe informatie waarnaar mobiele bezoekers op zoek zijn.

5 reacties op “De zin en onzin van mobiele websites

  1. Interessant artikel! Persoonlijk geef ik de voorkeur aan responsive webdesign, omdat je website dan ook op andere mobiele apparaten, zoals een tablet, een perfecte gebruikerservaring heeft.

  2. Goed artikel! Ik denk zeker in de tijd waarin we nu leven met internetgebruik op ieders mobiel dat het zeer aan te raden is om een mobiele website te hebben. Je ontkomt er als een bedrijf nu niet meer aan.

  3. Hele duidelijke website.
    In de loop der jaren gebeurd alles via de telefoon en niet meer via een computer.
    Die worden dan gezien als ouderwets.
    Super om erover te schrijven!

  4. Ik denk zeker dat responsive design nuttig is vandaag de dag. Het voordeel hiervan is dat je als professionele website geen losse websites meer hebt, maar één transformeerbare website. Zo blijft de gebruikerservaring op alle platformen hetzelfde én hoef je de websites niet individueel te optimaliseren voor de zoekmachines. Ik denk dat dit voor zowel klant als bedrijf een goede vooruitgang is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *