Hoger in Google? Linkbuilding is (nog steeds) de manier.

Linkbuilding is moeilijk, het is veel werk en ook nog eens traag. Vreselijk! Maar het is dé manier om je website hoger in Google te krijgen. Nog steeds.

Heb je een website en wil je hoger in Google? (Het antwoord is: “Ja!”) Dan zul je zoekmachines moeten overtuigen van het belang van jouw website. En ondanks alle geavanceerde tools die daarvoor worden aangeboden, is er feitelijk maar één manier om Google duidelijk te maken dat je website een hoge notering waard is. En dat is de populariteit van je website op andere sites. Links dus.

Wat is linkbuilding?

Het verzamelen van links naar jouw site vanaf andere sites heet “linkbuilding”.

Heel simpel gesteld kijken zoekmachines gewoon naar hoe vaak er op andere sites over je (site) wordt gesproken. En dan vooral hoe vaak er vanaf relevante websites wordt verwezen naar jouw content. Als er veel sites een link naar jouw site plaatsen, is dat voor Google een signaal dat je populair bent. En een reden om in de zoekresuktaten dus ook vaker naar jouw site te verwijzen.

Populariteit is niet te koop

Populariteit is niet te koop

Het verzamelen van links kan op allerlei manieren. Maar net zoals het werkt met populariteit in het echte leven, is het niet te koop. Dus je kunt een groot feest organiseren, met gratis drank en U2 op het podium. Maar daarmee word je niet populair, je koopt slechts tijdelijke vrienden.

Om je site echt populair te maken, moet je ervoor zorgen dat je iets interessants te melden hebt. En vervolgens moet je anderen daarop attent maken. Als je dat goed doet, zullen andere sites vanuit zichzelf een link naar je website plaatsen. En die links zijn goud waard.

Het begint dus met de inhoud van je eigen site. Die moet de moeite waard zijn. Pas daarna werkt linkbuilding. Maar die linkbuilding gaat niet vanzelf, daar moet je actief mee aan de slag. En dat is een inspannende bezigheid, waarvan de resultaten bovendien pas na maanden zichtbaar worden.

Hoe pak je het aan?

In een ideale wereld heb je een team marketeers tot je beschikking. Die zorgen ervoor dat je website overal aanwezig is. Met foto’s op Instagram en Pinterest, interessante berichten op Facebook en Twitter, tutorials op YouTube en een actieve deelname op LinkedIn.

Als je dag in dag uit werkt aan online zichtbaarheid, worden je inspanningen vanzelf opgepikt door allerlei blogs en fora en komt het wel goed met je linkbuilding.

Maar meestal gaat het niet zo. Je hebt je handen al vol aan je eigenlijke werkzaamheden, dus je site doe je wanneer het even kan, tussen je administratie en het avondeten. En dat is niet ideaal voor het uitzetten en uitvoeren(!) van een groot marketingmasterplan.

Maar er is gelukkig ook goed nieuws. Want die situatie geldt voor heel veel sites. Alleen grote organisaties zijn in staat de site tot een alomvattende marketingstrategie. Als je die organisaties niet meerekent, komt je focus te liggen op het concurreren met partijen die in hetzelfde schuitje zitten als jij. En daar kun je van winnen!

Marloes en Hendrik lopen over een savanne als ze in de verte een leeuw zien. Die leeuw lijkt honger te hebben en verstoppen is onmogelijk. Marloes begint direct haar hardloopschoenen aan te trekken. Hendrik kijkt haar aan en zegt: “Denk je echt dat je harder rent dan die leeuw?!” “Nee hoor” zegt Marloes, “maar dat hoeft ook niet. Ik hoef alleen maar harder te lopen dan jij…”

En nog een opbeurend inzicht: de resultaten van linkbuilding worden veel sneller zichtbaar als je website nu slecht scoort dan wanneer je al heel hoog staat. Met andere woorden: het is veel eenvoudiger om van positie 96 naar 32 op te schuiven, dan van positie 7 naar 5. Dus zeker als je net start met linkbuilding is het resultaat als snel indrukwekkend. Da’s lekker beginnen toch?

Tips voor linkbuilding

Waar moet je op letten als je aan linkbuilding doet?

  • Bouw je links rustig op
  • Streef niet naar nummer 1 in Google
  • Heb geduld
  • Richt je op je niche
  • Focus op kwaliteit

Bouw je links rustig op

Google heeft een goed beeld van wat er online gebeurt. Als de zoekmachine in 1 week ineens 50 nieuwe links naar je site vindt, wekt dat achterdocht. Zeker als er daarna niets meer gebeurt. Bouw je links dus rustig op, dan zijn ze waardevoller en blijft de waarde ook langer.

Streef niet naar nummer 1 in Google

De eerste zoekresultaten in Google zijn vaak van grote organisaties met haast onuitputtelijke middelen en complete marketingteams. Ga de strijd daarmee niet aan. Dat is zonde van je tijd, je energie en je geld. Als kleine webwinkel win je niet van Bol.com en Coolblue. En dat hoeft ook helemaal niet. Een positie érgens op de eerste pagina is een prachtresultaat!

Heb geduld

Google waardeert oude links hoger dan nieuwe, zeker als er ook na enige tijd nog steeds op wordt geklikt. En zoekmachines hebben enige tijd nodig om een link te vinden, te beoordelen en de waarde ervan te bepalen. Dat duurt zomaar 10 weken. Geduld is dus een schone zaak.

Richt je op je niche

Gebruik jouw specifieke situatie om je te onderscheiden. Dat kan van alles zijn. Je locatie, je specialisatie, je achtergrond, je aanbod, etc. Landelijke organisaties met een breed aanbod hebben als manco dat ze niet zo specifiek zijn. Als lokale bakker is het goed mogelijk hoog te scoren in zoekmachines als mensen in jouw regio een bakker zoeken. Zorg dus dat je locatie helder is. Koppel met Google Maps, zorg ervoor dat je locatie bekend is op Facebook, etc.

Focus op kwaliteit

Denk na over de kwaliteit van je links. En wat is dat dan, kwaliteit van een link? Een link is van goede kwaliteit als hij op een relevante website staat en linkt naar relevante content. Klikken op de link is dus daadwerkelijk interessant voor een bezoeker. Een link naar een blogartikel over recente wijzigingen in het arbeidsrecht is dus waardevoller als ‘ie op een juridisch blog staat dan bij een kattenfilmpje op Twitter.

Denk dus even na over waar het gesprek over jouw content zich online afspeelt en richt je op die doelgroep.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *