Je website in Google krijgen, de start

Hoera! Je nieuwe website is af en staat online. Laat die bezoekers maar komen… Natuurlijk heb je op Facebook en Twitter een mooi bericht geplaatst over je prachtig mooie site. Al je vrienden weten ervan, het gastenboek stroomt vol, maar Google laat het volledig afweten. Wat nu?!

Er valt enórm veel te vertellen over de werking van Google en zoekmachine optimalisatie. Maar dit blogartikel gaat over de start, als je website net online staat. Als je je afvraagt: “hoe krijg ik mijn website in Google”, waar begin je dan? Een mini cursus voor beginners dus.

Dit artikel is niet volledig en enigszins ongenuanceerd. Dat is bewust. Als beginner is het goed om ergens te beginnen. Wil je meer weten, lees dan verder op dit blog.

Eerst toch even een korte cursus “Googlekunde”

De manier waarop Google websites verzamelt voor hun zoekmachine, is in de basis best eenvoudig. Ze hebben een automatisch programma dat 24 uur per dag, 7 dagen per week onvermoeibaar over het internet surft. Alle internetpagina’s die dit programma kent worden regelmatig bezocht en iedere link wordt daarbij aangeklikt.

Komt het programma ergens een onbekende link tegen, dan wordt ook die gewoon bezocht. En op die manier ontdekt Google continu nieuwe pagina’s, die daardoor aan de lijst met potentiële zoekresultaten wordt toegevoegd.

Het resultaat van deze manier van “ontdekkingsreizen” is dat Google geen websites bezoekt, als ze geen link naar die site tegenkomen. Dat is een belangrijk principe om goed te begrijpen.

De eerste stappen om je website in Google te krijgen

Om je website in de Google zoekresultaten te krijgen, is het van belang dat Google weet dat je bestaat. In een ideale wereld komen ze daar snel achter, doordat er op veel plaatsen op internet over je website wordt “gesproken”:  jouw site wordt genoemd op andere websites, met een link naar één van de pagina’s van je site. Hoe populairder de verwijzende site, hoe groter de kans dat Google die site nauwlettend in de gaten houdt en dus regelmatig bezoekt. Zo komen ze je op jouw site terecht en nemen ook die op in hun zoekresultaten.

Maar dat is in een ideale wereld. In de wereld van MKB- en ZZP’ers is er vaak een duwtje in de juiste richting nodig. Daarvoor zijn 2 redelijk eenvoudige middelen beschikbaar:

  • Verzamelen van makkelijke links
  • Webmaster hulpprogramma’s

Deze middelen zijn niet wereldschokkend en op termijn ook niet voldoende. Maar het is “laaghangend fruit”: het zijn twee activiteiten die je echt heel eenvoudig zelf kunt doen en die snel een (bescheiden) resultaat opleveren. Een klein begin dat je website onder de aandacht brengt bij zoekmachines en zorgt voor een basisaanwezigheid op internet.

Verzamelen van makkelijke links

Het stikt op internet van de websites waar je je website kunt vermelden. Een zeer bescheiden greep (heb je zelf tips, deel ze dan via het reactieformulier):

Een link op een dergelijke website is niet veel waard, maar het is een simpele manier om te zorgen voor een aantal links naar je website. Het is daardoor een prima start voor je “linkbuilding” activiteiten.

Let bij het verzamelen van links op de volgende punten:

Hoe relevanter de site, hoe beter

Is er een website (of een speciale sectie op een site) met bedrijven in jouw branche en/of in jouw regio, dan is dat meer waard dan een heel algemene site.

Meld je nooit (NOOIT) aan bij diensten die je website in één keer “overal” aanmelden

Dit soort bedrijven zijn de vijand van zoekmachines. Ze negeren/omzeilen de richtlijnen, leveren waardeloze links en dat vaak in zo’n korte tijd dat iedere zoekmachine begrijpt dat er niets van klopt. Je hebt het dus direct aan de stok met zoekmachines, die je website wantrouwen en misschien zelfs helemaal uit hun index verwijderen. Niet doen dus. Echt niet.

Een tekst als link is beter dan een domeinnaam

Probeer de link tekst (in jargon: de “anchor”) relevant te maken. Gebruik dus niet je domeinnaam als tekst voor je link, maar je product- of bedrijfsnaam. Google ziet je domeinnaam al als adres van de link en wil juist graag weten wat bezoekers met de link kunnen.

Dus niet zo: http://www.mooiesite.nl
Maar zo: Maak je website zelf, met Mooiesite.nl

Webmaster hulpprogramma’s

Je kunt je website aanmelden bij Google. Als er niet direct na de lancering van je website een ware “buzz” op het internet ontstaat, is dat een prima manier om je website zelf onder de aandacht van de zoekmachine te brengen.

Je meldt je website in 5 stappen aan bij Google Webmaster hulpprogramma’s:

  1. Maak een Google account aan (of gebruik je bestaande account)
  2. Meld je website aan bij Google Analytics
  3. Plaats de Google Analytics trackingcode op je website
  4. Meld je website aan bij Google Webmastertools
  5. Kies als verificatiemethode “Google Analytics”

Nu je aan Google hebt bevestigd dat je de webmaster van de betreffende website bent, kun je ze via “Crawlen > Sitemap” vragen de sitemap van je website te lezen. Daarmee hebben ze in één keer je hele website in beeld.

Heb je je website via Mooiesite.nl gemaakt, dan vind je de sitemap door /ms/div/sitemap.xml achter je domeinnaam te zetten. Klinkt dit allemaal veel te ingewikkeld (dat valt reuze mee hoor), dan kunnen wij het ook voor je doen. Stuur daarvoor even een mail naar support@mooiesite.nl.

En nu verder

Als je deze twee onderdelen hebt afgerond, weet Google je te vinden.

Maar er valt nog veel meer te doen om je website te optimaliseren. Bijvoorbeeld door het schrijven van goede teksten. Maar ook in de vormgeving van je site, het maken van een mobiele site, de indeling van je pagina’s, Social Media, etc. Daarover lees je meer op www.mooiesiteblog.nl.

4 reacties op “Je website in Google krijgen, de start

    1. Wat je nodig hebt, zijn verwijzingen naar jouw site vanaf andere websites op internet. Zo’n verwijzing heet in jargon een “hyperlink”, in het kort: “link”.

      Die links kun je zelf verzamelen. Denk daarbij in eerste instantie aan simpele links op verzamelwebsites, zoals:

      Het doel daarbij is ervoor zorgen dat Google je website opneemt in hun “ronde over het internet” en dat je website niet zomaar uit de zoekresultaten wordt verwijderd.

    1. Beste Rowdy,

      Dank voor het compliment.

      Als je je website aanmeldt bij Google Webmasterhulpprogramma’s kun je daar je sitemap uploaden, zodat Google je site direct helemaal indexeert.

      Maar daarmee weet Google alleen van het bestáán van je site. Dat je website is geïndexeerd, zegt niets over de waardering die Google je site geeft of hoe hoog je scoort in de Google zoekresultaten.

      Zoals je op je eigen site al aangeeft kan het zomaar maanden duren voor Google je website goed weet te waarderen. Dat hangt vooral af van je online aanwezigheid op andere sites. En daar zul je zelf mee aan de slag moeten, door:

      • interessante content te bieden waar mensen graag naar verwijzen
      • zelf actief deel te nemen aan de online community op social media, blogs, fora, etc.

      Zo te zien ben je daar al druk mee 😀

      Met vriendelijke groet,
      Tim de Jong
      Mooiesite.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *