Check je website zelf op zoekmachine optimalisatie kansen

Het is dé vraag voor iedere webmaster: hoe zorg ik voor een optimale vindbaarheid van mijn website in de zoekresultaten van Google? (Dat heet in jargon “SEO”, search engine optimization.) Waar moet je op letten als je daarmee zelf aan de slag wil? Daarover gaat dit blogartikel.

Met deze handige checklist heb je de 18 belangrijkste punten voor zoekmachine optimalisatie in één keer in beeld, opgedeeld in 3 onderdelen:

  1. De content van je website (on site)
  2. De techniek van je website (on site)
  3. De autoriteit van je website (off site)

De eerste 2 punten zijn “on site”, ze gaan over je eigen website. Het laatste punt, de autoriteit van je website, heeft betrekking op de aanwezigheid van je website op andere plaatsen op internet (dus “off site”).

Volg de checklist en ga direct zelf aan de slag met de analyse en optimalisatie van je website.

Lees verder

Wat maakt een goede website goed?

In één woord? Eenvoud. Hoe eenvoudiger je website, hoe beter. Dat valt niet altijd mee, als je veel te vertellen hebt, maar toch zou je primaire aandachtspunt voor je website moet zijn: “focus op eenvoud”. Dat geldt voor je website als geheel, maar ook voor iedere individuele pagina van die website.

Maar hoe doe je dat? Hoe maak je goede keuzes als het gaat om wat je wél en wat je níet “belangrijk” is op je website. Hoe maak je je website goed. Daarover gaat dit blogartikel.

Lees verder

Je website in Google krijgen, de start

Hoera! Je nieuwe website is af en staat online. Laat die bezoekers maar komen… Natuurlijk heb je op Facebook en Twitter een mooi bericht geplaatst over je prachtig mooie site. Al je vrienden weten ervan, het gastenboek stroomt vol, maar Google laat het volledig afweten. Wat nu?!

Er valt enórm veel te vertellen over de werking van Google en zoekmachine optimalisatie. Maar dit blogartikel gaat over de start, als je website net online staat, waar begin je dan? Een mini cursus voor beginners dus.

Lees verder

Websiteteksten: vraag of aanbod?

Potentiële klanten die via een zoekmachines jouw dienst of product zoeken, doen dat vaak met zoektermen die te maken hebben met het probleem dat jij graag voor ze op zou lossen of de vraag waarop jij het antwoord hebt.

Als schrijver van webteksten is het erg belangrijk om hier rekening mee te houden, door je teksten niet alleen uit te laten gaan van de oplossing (jouw aanbod), maar ook het probleem (de vraag) de nodige aandacht te geven.

Lees verder

Meta tags, wat zijn het en wat moet je ermee?

Je website wordt opgebouwd in code, die door je browser (bijvoorbeeld Google Chrome of Internet Explorer) wordt gelezen en omgezet in een website op je scherm. Niet alles wat in de code zit, wordt ook echt getoond aan de bezoeker. In de code zitten bijvoorbeeld ook aanwijzingen voor de opmaak van je website of scripts die een formulier mogelijk maken.

En meta tags: stukjes code die informatie geven over de inhoud van je website, voor bijvoorbeeld zoekmachines.

Lees verder

Checklist vindbaarheid in Google

Als webmaster zul je zelf actief aan de slag moeten om je website onder de aandacht te brengen. Welke punten mag je daarbij zeker niet vergeten?

In dit artikel gaan we in op 6 basisvoorwaarden voor een goed vindbare website.

  1. Links naar je website
  2. Informatie over je bezoekers
  3. Weten hoe Google je site ziet
  4. Invullen metatags
  5. Een goede domeinnaam
  6. Social Media inzetten

Lees verder

7 tips voor een goed ingerichte website

Het maken van een website wordt technisch gezien steeds eenvoudiger. Maar het inrichten van een goed leesbare, goed vindbare, professionele website vergt nog steeds wat inspanning. Gelukkig hebben we op dit weblog een flinke verzameling tips voor je. En gelukkig zijn veel van die tips eenvoudig te begrijpen en te gebruiken.

In dit artikel vind je een flinke verzameling zinvolle adviezen waar je direct iets mee kunt. Een groot aantal van die adviezen zijn standaard geregeld als je je website met Mooiesite.nl maakt (deze tips zijn gemarkeerd met een *), met anderen kun je zelf aan de slag.

Lees verder

Wordt je website gevonden door de juiste bezoekers?

Als bezoekers op je website terecht komen, is het fijn als dat is omdat ze de dienst en/of informatie die jij te bieden hebt ook zochten. Het heeft immers niet zoveel zin om bezoekers aan te trekken die je niet van dienst kunt zijn. Het is juist andersom: je doet vooral je best voor bezoekers die je wél van dienst kunt zijn.

Maar hoe kom je erachter of de bezoekers van je website vinden wat ze zoeken? Daarvoor gebruik je het bouncepercentage (voorheen “weigeringspercentage”) in Google Analytics.

Lees verder

9 tips voor het schrijven van goede (web)teksten

  1. Kies één boodschap
    Een goede tekst heeft maar één boodschap. Schrijf die eerst eens op, in één zin.
  2. Schrijf voor één persoon
    Schrijven voor een club mensen is moeilijk. Visualiseer één persoon (bijvoorbeeld je tante) uit de doelgroep en schrijf voor hem/haar.
  3. Wees duidelijk over de bedoeling
    Wat wil je dat de lezer doet? Bestellen? Contact opnemen? Verder lezen? Zeg dat dan ook. Alleen een echt duidelijke “call to action” zet aan tot actie.

Lees verder

Hoe kies ik een goede domeinnaam?

Een goede domeinnaam kiezen is knap lastig. De domeinnaam moet immers niet alleen “goed” zijn, maar ook nog beschikbaar.

De ideale domeinnaam voldoet aan de volgende eisen:

Relevant De ideale domeinnaam moet iets zeggen over de inhoud van de website. Leg bovendien altijd je bedrijfsnaam vast als domeinnaam.
Makkelijk leesbaar Vermijd rare spelling of een combinatie van woorden die ook anders gelezen kan worden. Leg je domeinnaam eens voor aan anderen en vraag ze om die direct hardop te lezen.

Lees verder