Social Media en de nieuwe zoekmachine

Zoekmachines willen er voor zorgen dat je vindt wat je zoekt. Door de opkomst van zogenaamde Social Media hebben zoekmachines daarvoor een ijzersterke nieuwe kaart in handen gekregen, namelijk:

Waar wordt over gepraat op Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.?

Ga eens bij jezelf na hoe je internet gebruikt. Vind je het storend als je op een website terecht komt die totaal niet biedt waar je naar zoekt? Ja toch?

Dat zien zoekmachines natuurlijk ook. Het is voor zowel bestaande als nieuwe zoekmachineleveranciers dus van levensbelang dat jij vindt wat je zoekt. En voor jou als webmaster is het minstens zo belangrijk te weten hoe ze dat doen.

In dit artikel gaan we uitgebreid in op de ontwikkelingen op het gebied van oa. Facebook en Google, leggen je uit waarom er grote veranderingen gaande zijn en uiteraard vertellen we je hoe jij daar je voordeel mee kan doen.

Ontwikkeling van zoekmachines

De bedrijven die zoekmachines maken, zijn constant op zoek naar manieren om de zoekresultaten nog beter aan te laten sluiten bij de wensen van de zoeker. Werden websites helemaal in het begin nog gewoon handmatig aangemeld door de webmaster, al sinds vele jaren laten zoekmachines zich niet meer zo gemakkelijk foppen: ze bepalen zélf welke websites wel en welke niet relevant zijn voor de zoeker. En dat systeem wordt steeds geavanceerder.

Linkbuilding

De zogenoemde 2e generatie zoekmachines indexeert zelf alle pagina’s op internet en springt daarbij van link naar link. Hoe vaker ze een bepaalde website tegenkomen, hoe meer waarde er wordt gehecht aan deze website. Die links zullen immers niet zomaar overal op internet voorkomen is de gedachte. Als beheerder van een website was (en is) het dus van belang dat zoekmachines je website regelmatig tegenkomen. Linkbuilding is daardoor al jaren een zeer belangrijke tool om je website populairder te maken.

Maar voor zoekmachines is deze methode slechts een middel, geen doel op zich. Nu steeds meer websites steeds meer links hebben, wordt het kaf steeds moeilijker van het koren gescheiden. Tijd voor nieuwe logica: wat vinden de internetters nu eigenlijk zelf belangrijk.

Social Media als marktonderzoek

Als een website in een paar dagen op veel sites een link regelt, kan dat zomaar het gevolg zijn van actieve linkbuilding. Maar als iedereen het erover heeft op Facebook, geeft dat een ander signaal. Het onderwerp “leeft” onder de gebruikers van internet, die praten er immers over.

Feitelijk is Social Media de grootste vorm van onafhankelijk marktonderzoek die je je voor kunt stellen. En eigenlijk wordt internet er gewoon eerlijker van…

Hoe zet je dit zelf in?

De inhoud van je website is van doorslaggevend belang voor het succes ervan. Met andere woorden: “Content is king”. Door de opkomst van Social Media zoals Twitter, Facebook, etc. en de reactie van zoekmachines op deze ontwikkeling wordt dit alleen maar meer waar. Alle trucs ten spijt gaat het er vooral om dat je website informatie biedt die mensen interesseert.

Dus daar moet je mee aan de slag, met interessante informatie voor je bezoekers. Spraakmakende artikelen over je vakgebied (denk ook aan vertalingen), handige overzichten van ontwikkelingen in de branche, unieke producten, een gunstige prijsstelling, dat is waar het uiteindelijk om gaat. Zodat de bezoekers van je website over je praten en anderen enthousiast maken.

En dan: de ouderwetse mond-tot-mondreclame, maar dan op internet. Dus verspreid je nieuws: op Facebook, Twitter, LinkedIn, LinkedIn, Nujij.nl, waar dan ook. Zet je netwerk in om verder te komen. Ga er niet vanuit “dat mensen je wel vinden”, maar zoek ze op. En als er eenmaal over je gesproken wordt? Dan vinden zoekmachines je vanzelf.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *