Teksten schrijven voor een website

Kom in webteksten direct ter zake, dat is de essentie van het schrijven van een goede tekst voor een website. Websites worden anders gelezen dan traditioneel drukwerk, dus het is van belang daar rekening mee te houden.

Hoewel websitebezoekers razendsnel beoordelen of een pagina het lezen waard is, leest een bezoeker zo’n 20-25% langzamer dan van papier en zelden meer dan 70% van een pagina.

Een paar basisregels voor een goede webtekst:

  1. Schrijf in een omgekeerde piramide
  2. Gebruik goede titels voor pagina’s en alinea’s
  3. Behandel één onderwerp per pagina en geef ieder onderdeel een eigen alinea
  4. Maak gebruik van “informatieve links”

Schrijf in een “omgekeerde piramide”

Begin je pagina’s met het belangrijkste en werk dat daarna verder uit. Internetpagina’s kennen een zeer korte spanningsboog, dus als je langzaam naar je conclusie werkt, is de kans groot dat je bezoekers die nooit leest.

Websites worden meer “gescand” dan gelezen, volgens een vast F-vormig patroon: eerst de bovenbalk, dan links het menu en vervolgens de feitelijke tekst, die men rechts verwacht. Hoe verder naar beneden op je website, hoe minder aandacht ervoor is.

Gebruik goede titels voor pagina’s en alinea’s

Bezoekers beoordelen websites vaak binnen een seconde, zorg dus dat in één oogopslag duidelijk is waar een pagina over gaat. Daarvoor gebruik je duidelijke titels, waarin je de kern van een pagina of alinea direct duidelijk maakt.

Reken er niet op dat je bezoekers iedere alinea lezen, dus zorg dat ze op basis van puur de titels al een goed beeld hebben van je verhaal. Op die manier kan een bezoeker snel bepalen welke alinea’s de moeite van het lezen waard zijn, zonder de draad van het verhaal als geheel kwijt te raken.

Eén onderwerp per pagina en geef ieder onderdeel een eigen alinea

Door op iedere pagina slechts één hoofdonderwerp te behandelen, bereik je 2 belangrijke zaken:

  • Je voorkomt lange tekstblokken, die matig worden gelezen.
  • Zoekmachines kunnen bezoekers verwijzen naar een pagina waarop direct de juiste informatie wordt gevonden.

Elk deelonderwerp krijgt een eigen alinea en elke alinea krijgt een tussenkop. Maak je titels informatief, dus niet prikkelend (zoals je vaak in kranten en tijdschriften ziet).

Dat geldt in het algemeen: een website is informatief, want helpt bezoekers aan antwoorden, niet aan meer vragen.

Maak gebruik van “informatieve links”

Een goede link maakt direct duidelijk wat erachter gevonden wordt. Dus de tekst van de link is vergelijkbaar met een titel: informatief.

Het gaat bij een link natuurlijk niet om het klikken zelf, maar om de resultaat van die klik. Gebruik dus niet “Klik hier voor onze algemene voorwaarden”, maar “Algemene voorwaarden (PDF)“.

Een bijkomend voordeel van bovenstaande techniek is dat ook zoekmachines direct begrijpen waarnaar je linkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *